Nikon D60 ”Fel. Tryck på avtryckaren igen”

Under fotografering på Billingebygdens kattklubb:s utställning för någon vecka sedan fick jag upp ett felmeddelande på displayen –
”Fel. Tryck på avtryckaren”. Gjorde så men samma resultat. Tillsammans med en vän googlades på problemet och då framgick att detta var ett återkommande fel på flera fabrikat ev kameror. Det gavs också rådet att lämna in kameran på service. Inte så kul precis.
P1020916
Jag hade ingen lust att så där utan vidare lämna in kameran utan googlade och fann en del tips hur man skulle gå tillväga för att fixa problemet. Det var ett 10 tal skruvar som skulle lossas i kamerans bottenplatta. Men det var väldigt små skruvar med risk för borttappande eller rent av att fall in i kameran. Det skulle inte vara bra. Råd gavs också om man skulle använda en mejsel med magnet. Men det hade jag ingen, inte då men nu. Googlade igen på om hur man kan göra en mejsel magnetisk. Enkelt. Grnom att gnida en enkel kylskåpsmagnet på mejseln, inifrån och utåt spetsen blir den magnetisk. Tvärtom om den avmagnetiseras.
P1020940Men en prefekt mejsel var det bara att köra igång. Bort med skruvarna. Jag bort en för mycket, sitter i botten på batterihuset, men det var inga problem med det. Med hjälp av en liten mejsel lossades försiktigt bottenplattan från kameran.

P1020935

 

På bilden ses ett liten röd grej. Det är ett kugghjul, och det är detta som orsakar problemet. Det kärvar fast.
P1020936Med en liten skruvmejsel vred jag bort o fram några gånger, och vips var problemet löst. På med luckan och i med skruvarna  och kameran fungerar.
Tänk vad Goggel är bra, där finns allt.

Lämna en kommentar